Alleen de VVD wilde nog eisen stellen aan welke vluchtelingen, asielzoekers en statushouders binnen worden gelaten, want niet allemaal bleken ze even welkom. Raadslid Silvia Derks, die namens PvdA-GroenLinks het woord voerde, ging daar als enig commissielid tegenin en verwoordde dat we niet aan ‘cherrypicking’ moeten willen doen en solidair moeten zijn met andere gemeenten. Immers, als wij ‘ze’ niet willen dan vragen we eigenlijk of andere gemeenten de ons niet welgevallige personen wél willen opvangen. Dat is voor PvdA-GroenLinks onacceptabel. Voor sommige andere fracties blijkbaar ook, maar die hielden hun mond op dat moment.

‘Spuit Elf’ Forum kwam aan het eind van de 2e termijn nog even binnen vallen en riep dat er nog een motie kwam. Volstrekt onduidelijk en ongefundeerd verhaal. Maar we gaan het zien. Gezien de positieve standpunten over het voorstel, gaat die motie het sowieso niet halen.

Hierna de volledige inbreng van raadslid Silvia Derks.

1e termijn

Er is al heel veel gezegd…en het doet PvdA-GroenLinks deugd dat de inbreng vooral positief is over het voorstel. Daar ben ik plaatsvervangend trots op! Zelfs de christelijke kerstgedachte met een stal en zo kwam voorbij.

In aanloop tot de vorige raadsvergadering hadden wij een motie in voorbereiding om de portefeuillehouder aan te zetten zich zoveel mogelijk in te spannen om huisvesting te zoeken voor deze doelgroepen. Bij afstemming met de portefeuillehouder bleek dat hij al een dergelijk voorstel in voorbereiding had, dit voorstel dus, en hebben wij onze motie niet meer ingediend. Deze motie zou overigens door een aantal andere fractie worden gesteund, we hadden wij ook al verwacht dat er veel voorstanders voor dit raadsvoorstel zouden zijn.

Zoals verwacht kunnen wij het voorstel van harte ondersteunen. Met name van het beslispunt om innovatieve en onorthodoxe oplossingen niet uit de weg te gaan, werden wij enthousiast.

In onze technische vragen hebben wij zelfs wat ‘out of the box’ opties genoemd met de vraag of het college ook in die richtingen denkt.

Het zoeken naar huisvesting voor vluchtingen, asielzoekers en statushouders zien wij niet los van het  zoeken naar huisvesting voor andere doelgroepen. Zoals spoedzoekers en arbeidsmigranten. We moeten namelijk ook voor deze doelgroepen uit dezelfde vijver vissen. Dan kun je maar beter gecoördineerd hengelen om de juiste vissen te vangen.

We hoeven het college niet te vertellen dat participatie, in een zo vroeg mogelijk stadium, met omwonenden van potentieel geschikte locaties, essentieel is. Net zoals zaken als toezicht en handhaving, maar ook ondersteuning en zorg die goed geregeld moeten zijn.

Wij wensen de burgemeester veel succes en zullen dit dossier nauwlettend blijven volgen.

2e termijn

Ik begon mijn betoog in de 1e termijn met het statement dat ik plaatsvervangend trots was. Dat trek ik deels terug. Want ik had geen rekening gehouden met de VVD.

Jammer dat de VVD zich lijkt te willen onttrekken aan een verantwoordelijkheid die alle gemeenten hebben. Not in my backyard zegt de VVD in feite. Geen enkele solidariteit. Zo jammer.
Als alle gemeenten dit zouden doen, dan blijven we het probleem houden. Als we met z’n allen alleen ‘mensen met perspectief’ willen….waar blijven dan al die anderen die ook recht hebben op opvang?
Hoe denkt de VVD dit op te lossen? En het is te makkelijk om te verwijzen naar het aanpassen  ‘landelijk en Europees beleid’. Dat biedt, zeker op de korte termijn immers geen perspectief. De mondiale problematiek is hiervoor te groot.

Nogmaals: wij zijn van harte voorstander van dit raadsvoorstel.